.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, oktober 20, 2007

Arte Contacts met onder anderen Martin Parr

Een vooruitblik op de komende afleveringen van de serie befaamde fotografieserie Contacts op ARTE:

Zondag 21 oktober: Jeff Wall en Roni Horn
Zondag 28 oktober: Martin Parr en Wolfgang Tillmans
Zondag 4 november: John Baldessari en Georges Rousse

Uitzending telkens van 20.15 tot 20.45.


Lee Miller in ARTE Metropolis

Lee Millers Geschichte ist die eines Fotomodells, das schließlich selbst zur Kamera griff und zu einer der renommiertesten Fotografinnen des 20. Jahrhunderts wurde. Die emanzipierte Frau und Muse der Surrealisten lebte Tausend Leben. Das fotografische Handwerk erlernte sie als Assistentin von Man Ray, aber schon bald hatte sie mit ihren eigenen Aufnahmen Erfolg. Ihre Porträts von Picasso, Fred Astaire, Cocteau, Marlene Dietrich, in denen sie Glamour, Schönheit und Mondänität einer Epoche festhält, sind weltweit bekannt. Aber Pailletten und Strass waren nur eine Facette von Lee Miller: sie wurde Kriegsreporterin und ist gewiss die einzige fotografierende Frau, die am 25. August 1944 mit den amerikanischen Truppen in Paris einmarschierte. Dieser Tage erscheint die französische Fassung der Biographie "Lee Miller: A Life" von Carolyn Burke im Verlag Autrement. Ausstellungstipp: Die Lee-Miller-Retrospektive im Victoria and Albert Museum, London, bis zum 6. Januar 2008. Hier traf "Metropolis" Anthony Penrose, den Sohn der faszinierenden Lee Miller.

Zaterdag 20 oktober om 20.00 op ARTE.

"The Genius of Photography" op tv

Vanaf aanstaande donderdag zendt de Britse tv-zender BBC FOUR een serie van zes documentaires uit over fotografie, onder de titel The Genius of Photography. De geschiedenis van de fotografie wordt uitvoerig behandeld, en grote namen als Philip Jones Griffiths en Martin Parr komen aan het woord.

Veel Magnum dus, en dat het geen oergezellig clubje is blijkt maar weer uit de volgende passage:

Parr, a British photographer, shoots deadpan, and often vulgarly comic social critiques. Magnum photographers travelled the world; Parr took pictures in the local supermarket. When he applied to join, Cartier Bresson reportedly said: “I don’t know who you are. You are from another planet.”

Sadly, Cartier Bresson is no longer alive, but Jones Griffiths steps in to describe Parr’s work as “meaningless”. “Anyone who was described as Margaret Thatcher’s favourite photographer certainly didn’t belong in Magnum.” At the final ballot Parr scraped in by one vote. The irony is that Parr, a brilliant and eccentric loner of a very British sort, is the least clubbable person I know.


Lees meer in The Times in het artikel The Bigger Picture.

vrijdag, oktober 19, 2007

Foto's Toscani verbannen uit Italiaanse steden



In Italië moet een campagne van ex-Benettonfotograaf Oliviero Toscani uit het straatbeeld verdwijnen omdat het "de waardigheid van de mensen in alle vormen niet respecteert". De campagne "No. Anorexia", waarin een zeer magere vrouw wordt getoond, werd ontwikkeld voor het merk Nolita. De fotograaf wilde het lijden van anorexiapatiënten verduidelijken.

De grote affiches, die van Milaan tot Rome in het straatbeeld opduiken, moeten nu binnen zeven dagen verdwijnen, aldus een woordvoerster van het Italiaans instituut dat waakt over de reclame in het land. De campagne kreeg eerder al te maken met protesten van onder meer de burgemeester van Milaan. Toscani zelf is woedend over de beslissing. "Ik stap naar de rechter en eis een morele en materiële schadevergoeding", aldus de fotograaf vrijdag in de Italiaanse krant Corriere della Sera.

Bron: Knack.

Lees ook het interview met Toscani vandaag in TIME: Oliviero Toscani: Never Far From Controversy.


ETA-foto's vallen slecht bij nabestaanden



In het Guggenheim museum in Bilbao zijn foto's van het conflict tussen de ETA en de centrale Spaanse regering tentoongesteld, die voor opschudding zorgen bij families van slachtoffers van de ETA. Zij eisen dat de foto's worden verwijderd.

De zwartwitfoto's van fotojournalist Clemente Bernad die worden geëxposeerd onder de titel "Basque Chronicles" (Baskische Kronieken) zijn ook in slechte aarde gevallen bij de rechtse Partido Popular.

Onder de foto's is er één van een man die huilt bij de kist van een ETA-lid bij diens begrafenis. De vereniging van slachtoffers van terrorisme in Baskenland bestempelt de foto's als buitengewoon kwetsend voor de nabestaanden van de 800 slachtoffers van de gewapende strijd van de ETA.

donderdag, oktober 18, 2007

Documentaire The war in Iraq extra scherp

De documentaire "The war in Iraq through a photographer's eyes" waar ik afgelopen week al aandacht aan besteedde, is nu ook in buitengewoon goede beeldkwaliteit beschikbaar als download. Het gaat om een flink bestand van zo'n 600 MB, maar het is de moeite waard voor 50 minuten kijkplezier (en past eenvoudig op een enkele CD-R).

(Kies linksboven "Full Download" voor de beste beeldkwaliteit)

Update: de download is helaas van de genoemde website verdwenen.


Pauselijk vuur?



Links een foto uit 2001 van paus Johannes Paulus II. Rechts een foto die werd gemaakt op 2 april 2007 door een Poolse amateurfotograaf bij een herdenking van deze paus, exact twee jaar na zijn dood. De data in de camera van Lukasic geven als tijd van de opname 21.37:30, exact het tijdstip waarop de paus overleed.

Bron: Associated Press.

Op straat fotograferen strafbaar? Fotograaf Theo Niekus op 26 oktober 2007 voor de rechter

Op 20 juni 2007 werd fotograaf Theo Niekus door de politie bekeurd omdat hij zich “zonder redelijk doel” zou hebben opgehouden op straat. De gebeurtenis vond plaats ’s middags rond 14.00 uur op de hoek van de Dam en het Damrak in Amsterdam. Theo Niekus is een bekend straatfotograaf, die het leven op straat in al zijn facetten tot zijn onderwerp heeft gemaakt. Het Damrak is een van zijn favoriete locaties. In 2005 heeft Uitgeverij De Verbeelding een fotoboek van Niekus gepubliceerd onder de titel Damrak; op dit moment werkt Niekus aan de productie van een nieuw boek. Hij was op het bewuste moment dan ook aan het werk.

Hoewel Niekus aanvankelijk werd bekeurd voor het zich “zonder redelijk doel ophouden” op straat, ontving hij op 12 oktober jl. een zogeheten “aanvulling/verbeterde oproeping” van de officier van justitie. Nu wordt hem verweten dat hij zich “tegen de wil van de bewoners ophield in een portiek welke toegang geeft tot een particuliere woning”. Hij zou daarmee de Algemene Plaatselijke Verordening Amsterdam 2007 hebben overtreden. Het bewuste portiek is echter een afgesloten en dus niet gebruikte deur van het gebouw van de ABN/AMRO op de hoek van de Dam. Niekus heeft inderdaad op de bewuste middag een poosje in het bewuste portiek om zich heen staan kijken; hij staat daar wel vaker. Nog nooit is hem door de ABN/AMRO verzocht om het portiek te verlaten. Hij staat daar niemand in de weg, het portiek wordt niet gebruikt.

De FotografenFederatie vindt het optreden van de politie in zaken zoals deze onaanvaardbaar. Fotografen hebben de vrijheid om op straat te fotograferen wat ze willen. Er is geen enkele wet in Nederland die dat verbiedt. De vrijheid van nieuwsgaring wordt door het optreden van de politie nadelig beïnvloed. Daarom heeft de Federatie advocaten Job Hengeveld en Tim de Jong ingeschakeld om Theo Niekus juridisch bij te staan. Zij zullen op de rechtszitting op 26 oktober Niekus verdedigen. Journalisten en fotografen zijn daarbij zeer welkom.

Zitting: 26 oktober 2007 om 11.30 uur
Plaats: rechtbank Amsterdam (kantongerecht), Parnassusweg 220

Bron: FotografenFederatie.

W. Eugene Smith Grant voor Stephen Dupont

De W. Eugene Smith Grant, een prestigieuze beurs voor humanistische fotografie, is dit jaar toegekend aan de Australische fotograaf Stephen Dupont. De prijs bestaat uit een bedrag van 30.000 dollar. De jury gaf de prijs aan Dupont om zijn project "Narcostan: The Perils of Freedom" te ondersteunen. Dupont, die de afgelopen 15 jaar op eigen initiatief reportages maakte in Afghanistan, is van plan het geld te gebruiken voor fotoreportages over de tol die drugshandel in Afghanistan eist, alsmede de dagelijkse problemen van drugsverslaafden in dat land.

Een kleinere beurs van 5000 dollar wordt gedeeld door de Italiaanse fotograaf Stefano De Luigi en de Engelsman Seamus Murphy.

De Luigi's project heet "Blindness: The Blind Condition Worldwide" Daarin doet hij verslag van hulpverlening aan visueel gehandicapten in verschillende werelddelen. Seamus Murphy werkt al twee jaar aan zijn project "After Kennedy: A Look at American Values". Hij doorkruist de Verenigde Staten om vast te leggen welke rol het geloof speelr in het leven van Amerikanen.

Aangereden persfotograaf fotografeert dader

De Haagse persfotograaf Jos van Leeuwen (59) heeft donderdag een foto gemaakt van de auto die hem een paar tellen eerder van zijn fiets had gereden.

De bestuurder van de Honda Civic reed na het ongeval met hoge snelheid door, van Leeuwen gewond achterlatend. Liggend op het asfalt schoot Van Leeuwen een foto die de politie naar de dader kan leiden.

Van Leeuwen, freelance-fotograaf bij het AD, liep een kniewond op die door ambulancebroeders werd verbonden. Zijn fiets raakte totaal vernield omdat de bestuurder tijdens zijn vlucht over de tweewieler heen reed. Van Leeuwen stuurde de foto met daarop het kenteken van de Honda onmiddellijk naar de politie. Volgens een van de omstanders reed de Honda-bestuurder met hoge snelheid op Van Leeuwen af.

De fotograaf, die net terugkwam van een behandeling bij de manueel therapeut, is de schrik nauwelijks te boven. "Het is toch ongelooflijk dat iemand je eerst aanrijdt en zich vervolgens helemaal niet om je bekommert?"

Bron: Algemeen Dagblad.


woensdag, oktober 17, 2007

Record voor foto Edward Weston op Sotheby-veiling

Sotheby’s fall sales of Photographs in New York on October 15-16, totaled $12,709,389, exceeding expectations. The two-day series of sales was highlighted by Edward Weston’s seminal Nautilus, an early state of the image on matte-surface paper, from the collection of Alexandra R. Marshall, which commanded $1,105,000, a record for the artist at auction and one of the few photographs to break the $1 million mark. This was the top lot of the various-owners sale of Photographs, comprising the strongest group of photographs from various-owners to be presented at auction in recent years, which brought $10,950,038, a record total at Sotheby’s.

The single-owner sale of Photographs from the Collection of Nancy Richardson achieved $1,759,351. Records were also set for Imogen Cunningham, Frederick Sommer, Aaron Siskind, Louis Faurer, Peter Beard and Herb Ritts, among others.


Ernest Withers overleden



De Amerikaanse fotograaf Ernest Withers is maandag op 85-jarige leeftijd overleden. Hij wordt gezien als een van de belangrijkste Amerikaanse fotografen van de 20ste eeuw.

Withers fotografeerde tal van muzikanten in Memphis, zoals Rufus Thomas, B.B. King, Ray Charles, Aretha Franklin en Elvis Presley, en volgde in de jaren '50 en '60 Martin Luther King en andere belangrijke figuren uit de burgerrechtenbeweging.

Hij begon als freelancer voor zwarte kranten en werkte later voor bladen als Newsweek, Time Magazine en The New York Times.

Bronnen: Novum, AP.

Lees ook de necrologie in de New York Times.


dinsdag, oktober 16, 2007

Laat je portretteren door Sacha de Boer

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Hollanders in beeld in het Haagse Mauritshuis, wordt op 21 oktober aan bezoekers de gelegenheid geboden om ter plaatse een portretfoto te laten maken door nieuwslezeres/fotografe Sacha de Boer.

Voorwaarden

• zondag 21 oktober tussen 11.00 en 17.00 uur
• 1 persoon per portret
• de zwart/wit foto in A4 formaat krijgt u naderhand toegestuurd
• kosten per persoon € 75,00 , ter plekke contant te betalen

Sacha trekt een kwartier per bezoeker uit.

Vooraf een afspraak maken is mogelijk.

Kodak vernieuwt T-MAX 400 zwartwitfilm

Kodak enhances its black-and-white professional film portfolio with the introduction of an improved KODAK PROFESSIONAL T-MAX 400 Film.



The new film, utilizing Kodak’s patented T-GRAIN emulsions, delivers finer grain and higher sharpness. T-MAX 400 now stands alone as the world’s finest grained and the world’s sharpest 400-speed black-and-white film, offering photographers a level of clarity normally only available from a 100-speed film. T-GRAIN emulsions, first introduced 25 years ago, remain the gold standard in the photographic industry.

In a recent survey conducted by Kodak, professional photographers cited the benefits of black-and-white film. Although professional photographers acknowledge that digital cameras offer certain benefits, they said that film better captures certain images, particularly black-and-white photos. The majority (90 percent) of photographers produce black-and-white images, with 47 percent saying black-and-white photography allows them to create a certain look and feel and differentiate themselves. More than half of them (57 percent) prefer using film to achieve this desired effect.

The new T-MAX 400 complements Kodak’s full range of black-and-white films, which professional photographers use to convey power, subtlety, mystery or reality in their work and achieve a distinctive look. In addition to T-MAX 400, the portfolio includes:

T-MAX 100: The world’s finest-grained, 100-speed black-and-white film allows an extremely high level of enlargement and delivers maximum image quality when shooting fine detail
TRI-X: The beloved film, an industry favorite for more than 50 years, offers a distinctive grain structure, coupled with a wide exposure latitude to leverage even the most challenging lighting situations.
BW400CN: The finest-grained chromogenic film in the world, processed in C-41 chemistry, delivers black-and-white prints on color paper with smooth neutral tones and amazing highlight and shadow detail – even when enlarged
PLUS-X 125: A classic general-purpose film for outdoor or studio photography.
T-MAX P3200: The first ultra-high speed B&W film.

Voor vragen en antwoorden over de nieuwe film, die in december 2007 in de winkels ligt, zie http://www.kodak.com/global/plugins/acrobat/en/professional/products/films/bw/bwFilmQAs.pdf?id=0.2.26.14.17.14.6&lc=en

Foto's op internet vallen voortaan onder "beschermde persoonsgegevens"

Websitebeheerders moeten voortaan persoonlijke toestemming hebben om persoonsgevens op internet te zetten, heeft het College Bescherming Persoonsgevens bepaald. En als betrokkenen willen dat hun gegevens van websites worden verwijderd, moet de eigenaar dat onmiddellijk doen.

Onder de term persoonsgegevens vallen ook foto's die tot personen herleidbaar zijn. Het zijn dus niet alleen onjuiste gegevens die op verzoek onmiddellijk van internet gehaald moeten worden. Ook de foto’s van die bruiloft waarop je tot je schrik toch echt stomdronken de polonaise hebt gelopen, kun je laten verwijderen.

Bron: NOS.

Dan kunnen bijvoorbeeld politici onwelgevallige foto's ook van internet laten verwijderen (zoals Wilders met pen in zijn neus)?


Foto Robert Vos/ANP

maandag, oktober 15, 2007

Voorlichting Photographic Studies in Leiden

Op vrijdag 2 november organiseert de masteropleiding Photographic Studies van de Universiteit Leiden een voorlichtingsbijeenkomst voor nieuwe masterstudenten die per september 2008 willen starten.

Programma
- Studievoorlichting en informatie over stages, excursies, arbeidsmarkt en over de toelatingsprocedure door Tineke de Ruiter, docent theorievak Histories of Photography.
- Photographic Studies in de praktijk. Twee studenten vertellen over hun ervaringen.
- Er is een kleine selectie boeken uit het Prentenkabinet ter inzage.
- Studiegidsen en beschrijvingen van een aantal vakken uit het curriculum zijn door iedere bezoeker mee te nemen.
- Het toelatingspakket met opdrachten, dat onderdeel uitmaakt van de toelatingsprocedure, is op deze middag verkrijgbaar à 49,95.

Plaats: Lipsiusgebouw (zaal 147), Cleveringaplaats 1, Leiden
Tijd: 15.00-17.00 uur.

Aanmelden graag vóór woensdag 31 oktober: Rosalien van der Poel: rhm.vanderpoel@kunsten.leidenuniv.nl of telefoon 071 526 18 04.

Route: http://www.arts.leidenuniv.nl/visiting-address.jsp.

Rineke Dijkstra-treurigheid

Volkskrant-columnist Martin Bril raakte onlangs verzeild in een peepshow in het grensplaatsje Putte:

Ze was een jaar of veertig, Rubensiaans dik en gekleed in een rubberen, roze jurkje. Ze had een CD in haar hand die ze in de ghettoblaster stak. George Michael begon te zingen, en Eva trok langzaam haar jurk uit. Toen hij rond haar voeten viel, struikelde ze er bijna over. Onder de jurk droeg ze niets behalve een miniscuul, roze slipje. Ook dat ging uit op de klanken van de muziek. Ze schudde met haar enorme borsten, die waren duidelijk echt. Ze draaide rond en streelde zichzelf. Zo te zien had ze het koud. Ik wel in ieder geval. Ze keek stoicijns recht naar zichzelf. Aan haar kant was de ruit een spiegel. Toen het liedje afgelopen was, stond ze stil. "Er zijn nu diverse relaxmogelijkheden," zei ze op een toon waar weinig enthousiasme in doorklonk. Ze stond erbij alsof ze zometeen door Rineke Dijkstra gefotografeerd ging worden.

"Dank u," zei ik beleefd en ik liep snel de trap weer af. Buiten lag Putte er onveranderd bij. Zelf was ik ook niet veranderd, maar wel ineens bijzonder treurig gestemd. Wat een leven moeten sommige mensen leiden, wat een geploeter is het toch.

Foto's Abbas niet "beautiful" maar "interesting"

De reportage over de Iraanse Magnum-fotograaf Abbas, die de IKON gisteravond uitzond in het programma LUX, staat nu online. (Doorspoelen hoeft niet, de uitzending begint met de fotograaf.)

Abbas ventileert desgevraagd een duidelijke mening over moslimterrorisme en de reactie daarop door de moslimgemeenschap.

Let ook op hoe hij bezoekers van zijn tentoonstelling terechtwijst als ze zijn foto's karakteriseren als mooi. Neenee, corrigeert hij: "niet zozeer mooi, maar interessant". Dát is het woord dat hij wil horen.

Bekijk foto's uit de tentoonstelling Children of Abraham bij Magnum Photos.


zondag, oktober 14, 2007

De Morgen pakt uit met fotografie

Vanaf 24 oktober aanstaande kan men elke woensdag bij aankoop van het Belgische dagblad De Morgen voor 6,95 euro een 30x42cm bijlage aanschaffen met leven en werk van 'de grootste fotografen'.

1. Helmut Newton
2. Henri Cartier-Bresson
3. Sebastiao Salgado
4. Robert Capa
5. Robert Doisneau
6. Man Ray
7. Peter Lindbergh
8. Carl De Keyzer
9. Patrick de Spiegelaere
10. Tim Dirven
11. Bruno Stevens
12. Michiel Hendryckx
13. Filip Claus
14. Herman Selleslags
15. Stephan Vanfleteren


Don McCullin interview in Sunday Times



Vandaag in de Sunday Times een artikel over de legendarische Engelse oorlogsfotograaf Don McCullin. Dit naar aanleiding van zijn nieuwe boek In England, met foto's die McCullin in zijn eigen land maakte. Het boek ligt vanaf 8 november voor 59,95 euro in de winkel.

Enkele citaten van McCullin uit het artikel:

“I’ve often been labelled a miserable old sod, because I emotionally attach myself to the honesty of photographing wars and revolutions. But of course there is a lighter side to me. If there wasn’t, who knows, I might’ve gone barmy by now, looking at constant death and misery.”

“Photographic schools are knocking out students with degrees like sausages, and yet you never see photographers on the street shooting any more. What are they all doing?”

“I suppose a lot of people won’t thank me for this book, because it doesn’t show England as a very attractive place, really. But the fact is, I just photographed what was there. It’s the truth.”

Lees There's no place like home.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.